24.8.2018

Není žádná novinka, že směnárny často „okrádají“ turisty. Jde přitom zejména o směnárny, které stojí ve velkých městech, převážně pak v Praze a Brně. České národní bance se však takové jednání vůbec nelíbí a rozhodla se k němu zodpovědně přistoupit a celou situaci řešit. V této fázi novelizaci zákona projednává a připravuje nová pravidla pro provoz směnáren.

Česká národní banka se snaží prosadit nová pravidla pro směnárny. Jde zejména o směnárny, které prodávají zahraničním turistům koruny v nevýhodném kurzu nebo se značně vysokými a nepřiměřenými poplatky. Dokonce jsou české směnárny tímto jevem tak „populární“, že na ně upozorňují veškeré turistické brožury.

Česká národní banka proto usiluje vytvořením nových pravidel o to, aby byly transakce směnáren více přehledné pro zákazníky. Nový zákon se Česká národní banka chystá projednávat již od příštího měsíce a jeho cílem jsou dvě hlavní změny a to možnost stornovat provedený obchod ze strany zákazníka a dostat tak své peníze zpět v případě, že mu bude koupě připadat nevýhodná. Přitom bude dáno, že na zrušení obchodu má zákazník dvě hodiny od provedení transakce.

Druhým pravidlem bude, že každá směnárna může mít pouze jeden kurzovní lístek pro všechny. Zruší se tak matení zákazníků v podobě VIP lístků a odlišných cen kurzů. Česká národní banka uvádí, že výhodnější kurz může směnárna nabídnout, ale pouze v případě osobní komunikace. Například při větší směnované částce.

Nová pravidla jsou tvořena Českou národní bankou ve spolupráci s Ministerstvem financí a Ministesrstvem spravedlnosti ČR. Nová legislativní úprava a stanovení nových pravidel vychází z podaných stížností, kterých je kolem 230 ročně. Faktem však zůstává, že všichni nespokojení zákazníky si nestěžují a problematika tak může dosahovat mnohem širších rozměrů. Největší část stížností však pochází přímo z hlavního města a to přímo od turistů, cizinců.

 

Abychom vám mohli web lépe přizpůsobit, uchováváme soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Potřebuji více informací