15.10.2019

Transparentnost není zárukou srozumitelnosti

Tomáš Nidetzký, viceguvernér ČNB (Bankovnictví 14. 10. 2019, rubrika Úvodník)

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

již za známým baťovským heslem „náš zákazník – náš pán“ se jistě skrývají bohulibé snahy o ochranu spotřebitele. Mantra ochrany spotřebitele tak není žádný nový fenomén, ale stejně jako vždy v ekonomii snaha o hledání rovnováhy, v tomto případě mezi spokojeností klienta a spokojeností poskytovatele daného produktu či služby. Míra spokojenosti na obou stranách je pak dána rozdílem mezi očekáváním a realitou. Jedním z nedorozumění v dnešním světě financí je podle mého názoru záměna slov transparentnost a srozumitelnost. Finanční instituce, a to i pod tlakem regulace a rouškou ochrany spotřebitele, poskytují klientům další a další informace o poskytovaných produktech a službách, které klienti nestačí prostudovat, natož pochopit. Samozřejmě se nabízí rychlé vysvětlení, a jsou na to i studie, že klienti jsou prostě finančně negramotní. Osobně s tímto termínem zacházím velmi opatrně a spíše se přikláním k termínu finanční bezradnosti, protože i při vší snaze klientů si vše prostudovat a pochopit se velmi často nalezne nějaký paragraf v obchodních podmínkách, který očekávání klientů zadupe do země. V takových situacích pak často přichází ke slovu tzv. „záchranáři“, kteří novou regulací upraví trhem připravenou pastičku na klienty, „nejlépe“ další informační povinností a nějakým tím formulářem navíc. To však s sebou nese riziko, že klienti si postupně vytvoří iluzi, že nemají za svá rozhodnutí žádnou odpovědnost a nemusí přemýšlet o svých finančních či jiných rozhodnutích. V takovém prostředí se přirozeně snižuje motivace zákazníků vzdělávat se, protože jednodušší bude si následně zanadávat a doufat, že mně nějaký „záchranář“ nejlépe s přispěním médií pomůže. Asi se všichni shodneme, že nejlepší ochranou spotřebitele – ale i předpokladem dobrého obchodu  –  je jeho vzdělanost a v řadě případů stačí zdravý selský rozum. Aby to však fungovalo, musí být v rovnováze i motivace na finančním vzdělávání s osobní odpovědností za vlastní kvalifikovaná rozhodnutí, která klientům nebudou ještě zbytečně komplikována nesrozumitelnými obchodními podmínkami finančních institucí.

Zdroj: ČNB

Abychom vám mohli web lépe přizpůsobit, uchováváme soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Potřebuji více informací