Češi na důchod nespoří, znalosti finanční gramotnosti mají slabé

22.6.2018

Finanční gramotnost by měla být základem znalostí každého z nás. To však v České republice rozhodně platit nemůže, protože mnoho občanů této země nemá potřebné znalosti a tudíž ani neví, jakým způsobem nebo kde by měli na důchod spořit. 

Dle nejnovějších zdrojů přitom platí, že finanční gramotnost jako taková se ani dnes u Čechů nelepší. Přesto lze konstatovat, že jedinců, kteří spoří své peníze, přibývá. Index finanční gramotnosti přesto vykazuje index pouze ve výši 56 bodů z celkové hodnoty 100. Ačkoliv se jedná o nárůst jednoho bodu, výsledky jsou spíše neuspokojivé. Výsledky současně ukázaly, že lidé začínají více šetřit a rezervu má pouze tři čtvrtiny dotázaných, minulý rok byla tato hodnota na úrovni 60 %.

Tvorba rezerv však nesouvisí pouze s mírným zlepšením v oblasti finanční gramotnosti, ale tento stav je podmíněn zejména růstem mezd a ekonomickým růstem. Index byl zjištěn v průzkumu společnosti SC&C a byl proveden u tisíce respondentů. Přestože lidé začínají více šetřit a připravovat se na nečekané výdaje, odpovědi na konkrétní praktické otázky bohužel často neznají. Například je pro ně značný problém celá oblast peer to peer investic. Lidé dle průzkumu často nejsou schopni rozlišit půjčku od investice a tím se nedokážou orientovat ani v případě pojištění vkladů. 

Horší situace se však týká spoření na důchod. Výsledky průzkumu ukázaly, že třetina Čechů nemá na důchod naspořeno vůebc nic. Příčinou těchto špatných výsledků je i skutečnost, že finanční gramotnost vstoupila do škol teprve v roce 2009 a tím pádem se nemohla do zmíněných výsledků vůbec promítnout.

 V rámci finanční gramotnosti by se přitom měly děti dozvědět, jakou cenu mají peníze a že není možné je pouze obyčejně získat, ale je třeba je vydělat a šetřit. V opačném případě může rodina skutečně o všechno přijít. Pro tyto účely je dobré budovat různé soutěže nejenom pro jednotlivce, ale také pro celé třídy v rámci škol. Takových soutěží už sice několik existuje, ale je potřeba je dále rozšiřovat a znalosti z oblasti finanční gramotnosti u dětí neustále podporovat.